ימינך ה'

יריבויות אידאולוגיות אינן בהכרח דבר פגום, אפילו הן יריבויות בתוך המחנה עצמו. ומטעים נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק: "כי רק בדרך של ליבון "כל" ההשקפות והחלפה חופשית של "כל" הדעות עשויה אותה "אמת" להתבהר." ובכל זאת, יש יריבויות מיותרות ומזיקות בתוך ההסכמה הכללית. לקונצנזוס יש כלל ברזל ויסודי שבלעדיו התפוררותו בלתי נמנעת – מותר ורצוי לבקר ולהוכיח עד לגבול חד משמעי ממנו אסור להתנשא ולהתבדל. ההתפצלות אינה הוכחה והיא רק פורמת מה שנשזר בעמל.

אין מחנה נקי. בתוך כל מחנה יש כל מיני דרכים ובכל דרך יש שוליים. גם לדרך המלך. מה שחשוב להולכים בתוך המחנה, ואין נפקא מינה באיזו דרך בחרו, הוא שכל הדרכים הן דרכי המחנה ויש לתחזק את כולן שיהיו תפארת לעושיהן ותפארת להם מן האדם. אם כבר יש יריבות תחת אותה מטריה, אזי עדיפה יריבות עם כוונה בונה. לא להרוס מן היסוד ולהשליט דרך אחת על דרכים הרבה אלא לתור אחר אפשרויות של מיזוג ושיתוף, תוך שמירה על הייחוד והעצמאות של כל דרך. להתמודדויות הללו נחוצה תבונה, ולמרבה הצער, לעתים היא נעדרת.

הרבה גופי פעולה יש לשמאל הפוליטי הישראלי –  עמותות, אירגונים, אגודות וקרנות. לכל גוף מן הגופים האלה יש ערך עליון המייחד אותו מן השאר. אבל בעניינים מהותיים גם הערך העליון הזה מכפיף עצמו מול הערך הכללי המוחק את ההבדלים ומטשטש את נקודות החיכוך בין כל הערכים העליונים מאוד. אין שוכחים את המכנה המשותף בבסיס הזרם ולא את קורת הגג המשותפת הסוככת על כל הפלגים באותו מחנה. רובם ככולם יצביעו מר"צ, מיעוטם למפלגת העבודה והשיירים ימצאו מקום במפלגות הערביות או ב"קדימה". יש גבולות ברורים וכולם שונאים את ההתנחלות ביהודה ובשומרון.

גם במחנה הימין הישראלי יש גופים פוליטיים לרוב. גם כאן יש ייחוד מוצהר לכל פלג. אבל האפשרויות הרבה יותר מגוונות וכך הפיצול הוא בלתי נמנע. הבעייה העיקרית בימין הישראלי היא שאנשיו לא השכילו לצקת יסוד אחד משותף לכולם. השמירה על העמדה הפרטנית עולה בחשיבותה על  הגישור בין העמדות. הנושא הזה מורכב ביותר משום עירוב היהדות ההכרחי במחנה הימין. אבל גם היהדות המוכרחת במחנה הימין מתפצלת לזרמי יהדות המתקוטטים ביניהם לקורת רוח השמאל החילוני. המחלוקת האקוטית ביותר מתחוללת בין אלה התובעים לגשר בין "מסורתיים", שאינם מקפידים במצוות, לבין דתיים לאומיים המקפידים יותר. "גלויי ראש" עם "כסויי ראש". יש התנגדות חריפה של המקפידים לאלה שאינם מקפידים. המטרה אינה מקדשת בעיניהם את האמצעים ומוטב להם מחנה מובס על טהרת מקפידיו ממחנה מנצח מעורב. גם אם היהדות מכילה את הכל.

גרוע מכך הוא הנסיון לאחד את השורות באמצעות אירגון פוליטי מיוחד שזוהי מטרתו. במקום לטפח גשרים מקובלים מאליהם בין המחלוקות הקיימות, יוצרים מחלוקת ממוסדת נפרדת מעל כולן, ומפוררים עוד רגב בכל גוש בתוך המחנה. אסור לכל מפלגה פוליטית ימנית-יהודית להבחין בין יהודי ליהודי ולהחמיר עם אלה המקפידים למחצה. זו מפלגה והיא פוליטית ודי לה אם תכיל כל מי שהוא יהודי על פי ההלכה מבלי לפשפש בדרך חייו ולדקדק בה דקדוקי עניות. טרם הגענו למעלת ממלכת כהנים וגוי קדוש.

גורלה של ההתיישבות ביהודה ובשומרון עומד להיות מוכרע לשבט. יותר מדי גופים בוחשים בקדירה הזאת. גם כשממטירים טילים על מערב הנגב בואכה אשדוד וגדרה לא מפסיקים בתל-אביב להלהיט נגד ההתנחלויות ובעיקר נגד המתנחלים. כדאי מאוד להפנים את העובדה שיש יהודים שונאים כל-כך, המוכנים לאבד את מדינת-ישראל כולה ובלבד שייעקרו ישובים יהודיים ב"שטחים הכבושים". המשימה הכי חשובה היא לבלום אותם בכל דרך, מבלי לפצל את הכוח האדיר על-פי נוסחי ספרד ואשכנז לחוד, רק למניחים תפילין דרבנו תם, ולהולכי בית הכנסת בשבתות ומועדים בלבד. הסכנה אורבת ללוקסוס הזה. לכל.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s