על חנן גולדבלט

לאחרונה שבה ועלתה סוגיית העומס במערכת המשפט בישראל. מנהל בתי המשפט כב' השופט משה גל חשף בפני הציבור הכללי את העובדה שבכל זמן נתון יש לכל שופט ערימה של כ- 1000 תיקים בהם הוא דן – קורא את הררי החומר, שומע עדויות וסיכומים על פני שעות רבות, ומכאן, עולה מאליה התמיהה כיצד אפשר לבטוח בכושר שיפוטי של אדם, חכם ככל שיהיה, עמוס 1000 תיקים ובהם תיקים מורכבים ביותר? ההיגיון אומר שזה למעלה מכוחו של שופט בשר ודם. ההיגיון, לא הדעת! רבי עקיבה אומר "ספרים החיצונים… להיגיון ניתנו, ליגיעה לא ניתנו" (ירושלמי   סנהדרין   כח   א ), "יגיעה" במובן של התאמצוּת, טורח, עמל רב. אין דעת בלא יגיעה, משמע, יש לסמוך לרוב על כושר שיפוטי של שופט בן תמותה בישראל שבשביל להגיע לחקר האמת הוא מתאמץ הרבה, טורח ועמֵל. מתייגע. הדעת נותנת שכך הוא.

בעבר כתבתי כאן רשימה התומכת במאבקו של האמן המקסים חנן גולדבלט. אני מכיר אותו הרבה שנים היכרות רחוקה אבל תמיד הוא עשה רושם של אמן מוכשר, חביב, מלא-חן, בעל חוש הומור ומהיר תגובה – תכונות של אדם מקסים. ההיגיון אומר שאדם עם קסם אישי שכזה אינו יכול להיות מעוּוָת כפי שנכתב בגיליון האישום. ההיגיון חוסם כל אפשרות שהגישה אליה יכולה להיעשות רק על-ידי יגיעה של ממש. היום אני מודה, לא יגעתי ומשום כך לא מצאתי. התייחסתי בביטול לכל האשמה הזאת מתוך רשלנות ובחוסר אחריות גמור. השופטים יגעו ומצאו ומה שמצאו מעורר חלחלה. רבי אליעזר אמר" הזהרו בכבוד חבריכם ומנעו בניכם מן ההיגיון" ( בבלי  ברכות  כח  ב ) אסור לסמוך על ההיגיון! גם אם ההיגיון אומר דבר, היפוכו יתכן. לפעמים ההיגיון מתעתע.

למקרא פסק הדין בעירעור שהגיש חנן גולדבלט לבית המשפט העליון עולה תמונה בדבר אישיותו של חנן גולדבלט עצמו, ואין זה משנה כהוא זה אם השופטים שגו בפרט זה או אחר. התמונה הכוללת היא הנותנת וזו תמונה מאוד מכוערת ומאוד מאוד נעצבתי. לא על טעותי שלי נעצבתי, עליה יכול אני להכות על חטא ואת זה אני עושה ברגע זה ממש. נעצבתי על אדם שחצה גבולות תוך שהוא נסמך על היגיון. מי שקורא את פסק הדין הארוך והמנומק כדבעי (106 עמודים) אינו יכול להתעלם מן הרושם שמאחורי הקסם של האיש מסתתר אדם חסר התחשבות בזולתו, עד כדי פגיעה רעה ומתמשכת בבנות תמימות שלא חטאו. מותר בהחלט לפתות בחורה, אסור לפתותה לדבר עבירה! ואת זה עשה חנן גולדבלט פעמים רבות – פיתוי עד כדי עבירות שלו.

אינני רוצה לדון בפרטים מתוך פסק הדין מתוך מבוכה רבה, אבל אכתוב על עובדה מוכחת העולה ממנו: פסק הדין מוכיח בעליל הוכחה נחרצת שהגיונו של חנן גולדבלט גורס שאין עליו אחריות מיוחדת במערכת יחסים בינו לבין צעירות ממנו בשנים וחסרות נסיון בו הוא עתיר. שוב ההיגיון. זה לא הגון ולא הוגן. אמנם אין לשלול יחסים בגלל פער גילים או בגין נסיון אבל יש אחריות גדולה יותר למבוגר/ת ולבעל/ת הנסיון. יחסי "מאי-ספטמבר" אינם מעניקים אחריות שווה לבני הזוג. מן הטבע הוא שהמבוגר/ת ובעל/ת הנסיון משפיעים על המערכת ביניהם וממילא על הצעיר/ה וחסר/ת הנסיון. ולא דיברתי עוד על העובדה המחמירה פי אלף משום שמדובר בחלק מהמקרים בקטינות.

ואף על פי כן ראוי חנן גולדבלט לתמיכה, עידוד ושיקום בתנאי שיודה ויעזוב את דרכו הרעה. כדאי לו לנצל את התקופה הלא ארוכה שנשארה לו להפנים את שעשה ורק אז יהא ראוי הוא לכל העזרה, הפעם, ככל עבריין, קל וחומר עבריין חבר. ויהי רצון שרשימה זו תכפר על השגגה אליה נפלתי. למדתי לקח ומודה ועוזב ירוחם.

 פורסם באתר news1

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על על חנן גולדבלט

  1. רבי עקיבא אומר "ספרים החיצונים… להיגיון ניתנו, ליגיעה לא ניתנו". אמרה חכמה זו של ר' עקיבא משמשת לך, דודו היקר, בסיס לקביעה שהסתמכות על ההגיון מטעה את הבריות. צריך גם יגיעה. בעיקר יגיעה.
    אלא ש… הביטוי "הגיון" במשמעות "לוגיקה" אינו זהה למשמעותו בלשון חכמים ולא בלשון המקרא.

    כמו בפסוקים
    לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה
    יהושע פרק א
    יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ – השם צוּרִי וְגֹאֲלִי.
    תהלים פרק יט

    מכל מקום, ולמרות הכל, הנאה גדולה לקרוא את מאמריך. תודה!

    • ד"ר שלום פליסר הגיב:

      גם: "עלי עשור ועלי נבל – עלי הגיון בכנור" (תהלים צ"ב ד'). עבדתי ככותב עם חנן גולדבלט, כבמאי, בהפקה של אירוע גדול. לא ראיתי רמז להתנהגות חריגה כלשהי… העבודה היתה עם בנות, ברובן: קטינות…! זה שאמנים הם אגוצנטריים – פועל יוצא ונובע מן היצירתיות שלהם. לפעמים האגוצנטריות היא גם הכוח היוצר בכבודו ובעצמו!
      נכון הוא, שעבדתי אתו במסגרת אקדמית. שם האוכלוסייה מתנהגת "קצת אחרת" מכל מיני צעירות קלות-דעת החולמות להיות "כוכבניות": הבנות ידעו שבתום הכנס הגדול, תשובנה להיות מה שהן – בלי חלומות והזיות. אולי משום כך לא היה חנן גולדבלט צריך להתמודד עם יצריו. מי יודע…

  2. שעטת הנצח הגיב:

    למוסר אין "גיל".
    כולנו גדלנו על ה"מסיבות הסלוניות" מכיתה ז', על מחנות העבודה והטיולים השנתיים.
    מוסר אינו פונקציה של גיל אלא של חינוך.
    במדינה הממנה שופט הומו מוצהר כל נסיון לדבר על מוסר הוא בדיחה.

    • אסתי אחת הגיב:

      אני מוחה מאוד על המשפט העכור והמכוער החותם את התגובה השנייה (שאיני מתפלאה על שהיא אנונימית), וקובע:
      במדינה הממנה שופט הומו מוצהר כל נסיון לדבר על מוסר הוא בדיחה.

      אתה כנראה טהרן טוטאלי, ומאוד לא מאחלת לאֵי-מי ליפול לשיפוטך הבלתי מכיל את השונה והאחר ממה שנכון בעיניך.

      • שעטת הנצח הגיב:

        את יכולה למחות עד קץ הדורות, את רואה שאני מגיב לשטות שלך אחרי כמה שנים 🙂
        אם אני טהרני אז את סדומאית.
        ההתהדרות שלך באותיות האלף בית [אֵי-מִי עאלק] הזכירה לי את ה-'הא לך אוייב אכזר' :))
        ואכן שוני שכזה, וסטרא 'אחר' שכזה איני מכיל בשום פנים ואופן,
        ממש כמו שאיני מוכן להכיל גרף של רעי.
        הפרספקטיבה של זמן התגובה – עם כל נציבי משטרת ישראל ה"ניצבים" יחד
        עם צבא הדמיקולו המכיל המוני בוחשי שוקו ונושכי כריות בדרגים בכירים,
        יחד עם החורבן הקרב ובא של מדינת ישראל הנאורה
        שאת חלק אינטגרלי ממנה מאירים באור נגוהות את חשכות טהרנותי הטאליבנית.
        באופן מאד פרדוכסלי [לשיטתך\לשטותך] אני ושכמותי נמשיך את מסע הנצח
        של בני ישראל אל קץ הדורות,
        ואל דיונות האבק ההיסטורי המרוח משאריות של מליוני מומרים
        וסתם ממורמרים כמוך שונאי זהותם הלאומית ומורשתם העתיקה והמפוארת
        יהיו מקום מנוחתך ושל שכמותך.
        ברכות מטהרן היא שושן ממרדכי היהודי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s